Den Stora Frågan just nu är om kronprinsessan Viktoria ska gå in tillsammans med sin Daniel vid deras vigselgudstjänst, eller om pappa kungen ska ledsaga Viktoria in i kyrkan och överlämna henne till Daniel framme i koret. Frågan har väckts av prästen Annika Borg i en debattartikel i DN och fått många engagerade kommentarer. Själv tycker jag att Viktoria och Daniel kan få göra som de vill. Men debatten aktualiserar två andra frågor om vigsel och jämlikhet som jag uppfattar som viktigare.
För det första. Är det prästens och kyrkans uppgift att uppfostra människor i god smak? Jag håller med Annika Borg och många andra om att den svenska traditionen att brud och brudgum går in i kyrkan tillsammans är att föredra framför den anglosaxiska seden att bruden överlämnas till brudgummen av sin far. Symboliken blir bättre när brudparet agerar som två jämställda och myndiga personer som tar stegen fram till altaret tillsammans. Men traditioner och symbolhandlingar är inte statiska i betydelsen. Att den anglosaxiska traditionen med brudöverlämning kunnat bli populär i Sverige idag hänger förstås samman med att ingen kan tro att den betyder det som den en gång gjorde. Ingen tror att en omyndig kvinna överlämnas från en manlig förmyndare till en annan. Tvärtom kan man vara ganska säker på att när bruden överlämnas av sin far så beror det på att bruden själv har bestämt att det är så hon vill ha det. Då blir det lite bakvänt att förbjuda henne att göra som hon själv vill med hänvisning till att hon ska framstå som myndig och självständig genom att göra som prästen vill. Hur bruden och brudgummen väljer att gå in i kyrkan är en fråga om tycke och smak. Prästens och kyrkans roll vid vigselgudstjänsten är att be om Guds välsignelse över brudparet och deras liv tillsammans. Inte att vara smakdomare över deras musikval, klädsel eller sätt att gå.
För det andra. Varför särbehandlar Svenska kyrkan kungafamiljen? Kyrkoordningen särbehandlar hovet och kungafamiljen genom att låta dem utgöra en egen församling, hovförsamlingen, med en biskop som överhovpredikant. Och ärkebiskopen ställer självklart upp som vigselförrättare när kungafamiljen kallar. Varför det? Självklart ska Viktoria och Daniel få kyrklig vigsel om de så önskar. Men Svenska kyrkan är ingen statskyrka längre. Statschefens familj borde behandlas som alla andra medlemmar i kyrkan. Det skulle vara en angelägen markering av alla människors jämlikhet inför Gud.
Jag känner mig ganska trött på allt ståhej kring bröllopet. Det som är positivt är att vi har små bekymmer när vi engagerar oss så otroligt mkt i villken klänning, vilka skor, vilka blommor osv som Viktoria ska ha. Om vi hade stora bekymmer skulle fokus vara någon annanstans.
Vi får väl hoppas att Daniel och Viktoria håller ihop tills det blir bröllop så att det inte behöver ställas in. Och även lång tid därefter. Och att de blir lyckliga tillsammans.
Om jag fick bestämma skulle vi inte ha ngt kungahus. Stackars människor som föds in i detta ståhej och bevakas livet ut. Det borde ingen behöva utstå.
Håhåjaja – tack Gud för min anonyma pensionärstillvaro!
av: hilma den 24 april 2010
, kl. 12:19
Pensionär..! Jag trodde du var yngre än jag.
av: SLJ den 26 april 2010
, kl. 11:12
Just det – jag är ålderspensionär. Du vet en del växer aldrig upp. Stigande ålder sätter inga spår alls förutom till det yttre. Det är sorgligt ibland men man får ta det som det är.
av: hilma den 26 april 2010
, kl. 15:53
Tack för ett välskrivet inlägg!
I debattartikeln hävdar Annika Borg att det skulle vara emot Svenska kyrkans ordning att bruden förs in av sin far. Innehåller verkligen kyrkoordningen sådana direktiv?
av: Henrik den 28 april 2010
, kl. 13:00
Jag vet inte riktigt vad Annika Borg syftar på med Svenska kyrkans ordning i det här sammanhanget. Det står i alla fall inget i kyrkohandbokens ordning för vigselgudstjänst om hur brudparet ska gå in i kyrkan.
av: Fredrik den 29 april 2010
, kl. 09:45
Det finns väl ett skrivet direktiv tror jag i Stockholms stift som Caroline Krook ordnade med, jag har för mig att jag hört det.
av: SLJ den 29 april 2010
, kl. 15:57
Ja, det lär finnas en rekommendation av biskop Krook från år 2003 om att undvika brudöverlämning. Men det är ju då en lokal rekommendation, inte “Svenska kyrkans ordning”.
Tyvärr kan jag inte hitta lydelsen i den Krookska rekommendationen. Kan du? På Svenska kyrkans hemsida står det om brudöverlämning: “Det finns inget i Svenska kyrkan som förbjuder den seden, men det kan vara värt att fundera över symboliken i handlingen.” (http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=402972)
Jag kan tycka att det vore bra om Svenska kyrkan rekommenderade att brudparet gick in tillsammans i kyrkan till sin vigsel, och att det vore upp till brudparet att bestämma hur de ville göra. Men den här kaotiska situationen där olika stift har olika rekommendationer och vissa präster förbjuder brudöverlämning medan andra accepterar det — det är inte bra. Förbud är en dålig väg. Och godtyckliga och inkonsekventa förbud är ännu sämre.
av: Fredrik den 29 april 2010
, kl. 23:16
Jag brukar vara den minst lämpande att hitta saker som SvK skrivit eftersom det mesta verkar ligga på deras internnät… men det finns en codus eticus (det ska ju va latin förstås, vanlig bonnsvenska duger ej för präster i Stockholm tydligen) som Krook gjorde. Det kanske är den.
av: SLJ den 30 april 2010
, kl. 17:51
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:NyAVY1u7ag4J:www.stockholmsstift.se/download/18.2b9a0fda10873b212fc80001006/codexethicus.pdf+codex+ethicus&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESiUNDrrj-4XClflkztOClWTgiVzgaWnXLry4hCpAuQQ4uqgybHwjMQ94i5NWRG2mqhp76VuffkVbGYAmNfTZ7GP_6G3-_PV4DlwYeyhYfXB0lN8YshNPuHOsgcIZybwR_8EfKwR&sig=AHIEtbSEYq4s2p2hlguHOsnbpKBR6fDo8w här är den.
av: SLJ den 30 april 2010
, kl. 17:55
Instämmer. Om olika stift kommer med olika rekommendationer är nog risken ganska stor att blivande brudpar blir förvirrade. Och kanske även rädda för att “göra fel”.
av: Henrik den 30 april 2010
, kl. 11:52
Det har varit tyst länge här nu…
av: Jonas Lundström den 23 maj 2010
, kl. 07:11