Skrivet av: Fredrik | 11 januari 2010

Strid om dopet?

Det bloggas mycket om dopet nu. Jonatan Mattsson begår lustmord på Svenska kyrkans websida om dopet. Miriam Wredén Klefbeck värnar om befrielsebönen och arvsyndsläran, utifrån vad Kyrkans Tidning rapporterar om en omstridd dopordning utan befrielsebön. Och Annika Spalde undrar om barndöpandet går att förena med en tonvikt på efterföljelsen och livsföringen.

En del menar att dopsynen kommer att bli nästa stora stridsfråga i Svenska kyrkan. Gärna för mig. Det vore välgörande för kyrkan med en rejäl teologisk debatt om något som hör till trons centrum, som omväxling från en del annat. Dopet är en alldeles lysande stridsfråga. Jag återkommer alldeles säkert med synpunkter i ärendet.

Responses

  1. Optimistiskt, kul. Du har så rätt, att vi borde ge oss på sådana frågor. Jag höll ju på att gå under av fasa först, över att vi ska behöva ge oss på frågor som vi liksom haft ett fredsamt ”agree to disagree” över. Men din synvinkel är såklart hälsosam och spännande, jag ska ta till mig den.

  2. Det blir intressant att läsa din syn på dopet så småningom.
    Att vi alla har kapacitet till både gott och ont har historien visat och visar alltjämt. Men att kalla det arvsynd är svårt för mig.
    Många av de som begått hiskeliga brott är döpta så man kan fråga sig vad dopet gjorde med dem?


Kommentera

Kategorier

