Skrivet av: Fredrik | 19 februari 2010

Se Guds Lamm — En blodtörstig Gud eller en Gud som blöder?

Jesus är inget offerlamm, skriver Annika Spalde (eller om det är Kyrkans Tidning som sätter den rubriken). Annika vänder sig mot att den objektiva försoningsläran så ofta betraktas som den enda rätta kristna läran om Jesus. Alltså att Jesus måste dö en plågsam död på korset för att Gud skulle kunna förlåta människornas synder. Men detta är bara en teologisk förklaringsmodell av flera. Annika Spalde framhåller den fornkyrkliga Christus Victor-teologin, där Kristus besegrar döden och ondskan genom att stiga ned till dödsriket och sedan uppstå igen. Ytterligare en modell är den subjektiva försoningsläran, där Jesu död på korset uppenbarar Guds kärlek till människorna och därigenom kallar oss att ta emot försoningen i våra hjärtan.

Det finns ingen färdig försoningslära i Bibeln, så alla försoningsteologier är konstruktioner där man försöker ge en logisk förklaring till det som ytterst är ett mysterium. Varför tror vi på en korsfäst Gud? Vad betyder berättelsen om att Jesus är Guds lamm som tar bort världens synd? Vilka svar vi väljer på den frågan hänger ihop med vad vi har för gudsbild och vilka värderingar vi tar för självklara. Är Gud som en medeltida kung, fast bara mycket mäktigare, som för sin heders skull måste straffa dem som bryter mot hans lagar? Eller är Gud som en fattig snickare från Nasaret, som ger bröd åt hungriga och syn åt blinda och som utan våld sätter sig upp mot det romerska imperiet?

När vi försöker snickra ihop försoningsläror utifrån bibelorden måste vi ta hänsyn till Jesu egen undervisning och den väg som Jesus kallade sina lärjungar att följa. Där brister den objektiva försoningsläran. Jesus tog avstånd från våld och dödsstraff och blodshämnd, och motiverade detta med att vi ska vara fullkomliga så som Gud är fullkomlig (Matt 5:38-48). Då ska vi inte konstruera en teologi som gör Gud mindre fullkomlig och mer blodtörstig. Gud har inget behov av att straffa eller att se blod. Däremot är Gud beredd att ge sitt eget blod för att befria oss från det onda.

Gud offrar sig i Jesus för människornas skull. På det sättet är Jesus ett offerlamm. Men det är inte Gud som kräver det offret för att kunna förlåta. Det är ondskan i världen som kräver offer. Inte Gud. I Kristus visar Gud sitt rätta väsen. Gud är ett lamm, inte en varg. Vi som följer Kristus ska också vara lamm, inte vargar. Så övervinner vi det onda med det goda. Precis som Gud.

Annonser

Responses

  1. preach it!

  2. Makten tog Jesus liv. Så har makten alltid gjort. Jag kan inte tolka det annat än så när jag läser. Det är väl en form av rädsla kan jag tro.

  3. Tack för ett välskrivet inlägg!

    Några frågor från mig som icke-teolog:

    ”Det finns ingen färdig försoningslära i Bibeln, …”
    – Är inte Romarbrevet i sin helhet en genomarbetad och utförlig beskrivning av människans ställning till Gud??
    Speciellt kanske kap 3 där det talas om mänsklighetens skuld inför Gud och Kristus blod som ett försoningsoffer.

    ”Gud har inget behov av att straffa eller att se blod. Däremot är Gud beredd att ge sitt eget blod för att befria oss från det onda.”
    – På vilket sätt befriar Gud oss från det onda om Guds/Kristus blod inte är ett försoningsoffer? För mig känns det som att äta kakan och försöka ha den kvar. Jag lyckas inte riktigt förstå detta.

  4. Andreas. Tack själv för bra frågor. Det här med försoningsteologi är snårigt. Och ett av problemen är att vi har svårt att läsa Bibeln ”som det står”, utan att läsa in tvåtusen år av tolkningar i texterna. Ofta läser vi det som vi har lärt oss att det ska stå. I luthersk tradition har vi lärt oss att läsa t ex Romarbrevet som att det handlar om ”rättfärdiggörelse genom tron allena”, och den objektiva försoningsläran tas för given. Men det finns andra sätt att läsa. Andra försoningsläror utgår från precis samma texter, men sorterar dem i ett lite annat mönster. Och Paulus ärende i Romarbrevet var inte att formulera en kristen försoningslära, utan att som Kristus-troende jude förklara hur de Kristus-troende hedningarna passar in i Guds förbund med Israel. Paulus använder olika bilder för att förklara hur tron på Jesus kan ge hedningarna plats i förbundet utan att de håller den judiska lagen, och dessa bilder spretar åt lite olika håll. Det är ingen färdig teologi — vilket väl illustreras av tvåtusen år av tvister om hur Paulus ska tolkas.

    Våra teologier är trevande försök att förklara mysteriet. Vi ska inte tro för mycket på våra teologier. Vi ska tro på Kristus. Om vi tror att vi har förstått hur allting hänger ihop — ja, då har vi säkert missförstått. Jag tänker mig att det inte finns en försoningsteologi som är Den Enda Rätta. Det finns fördelar och nackdelar med olika försoningsteologier. Att du inser att du inte riktigt förstått är en bra början om du vill fortsätta att utforska försoningslärornas labyrinter.

    • Tack för svaret!
      Jag håller med om att delar av Jesu undervisning känns svår att förena med den objektiva försoningsläran. Och denna motsättning skaver aningens.
      Jag håller också med om att det blir farligt när man utgår från att ha förstått och har alla bitar på plats. Jesus är lite stökigare än så…

      Däremot upplever jag att man går för långt om man säger: ”Gud har inget behov av att straffa”.
      Visst är det en central tanke i bibeln att Gud skiljer på gott och ont och har ett absolut behov av att straffa ondska och synd!? Och kommer att göra det. Och visar sin rättfärdighet genom att göra det. Gud är ett lamm…och ett lejon!
      Dock inte en varg. :o)

    • Andreas. Att Gud straffar synd och ondska är ett utbrett tema i Bibeln, framför allt i Gamla testamentet. Men att något står i Bibeln är inte detsamma som att det är en kristen tanke (djuroffer och dödsstraff är två exempel på bibliska befallningar som vi inte betraktar som kristna). Det finns ingen möjlighet att knåda ihop alla bibelord till en enhetlig teologi. Vi måste välja. Och den kristna teologiska urvalsprincipen är att sådan Kristus är, sådan är Gud. Frågan blir då: Uppenbarar Kristus en Gud som straffar, och som MÅSTE straffa? Mitt svar blir nej. Kristus uppenbarar en Gud som älskar och förlåter och vänder andra kinden till, och som kämpar mot det onda och besegrar det onda med det goda. Att straffa är i sig en destruktiv verksamhet som handlar om hämnd och vedergällning, att löna ont med ont. Gud har RÄTT att straffa, men låter nåd gå före rätt.

      Som jag ser det så straffar Gud alltså inte. Däremot fostrar Gud oss, som en förälder fostrar sina barn. Denna fostran kan ibland upplevas som straff, men har alltid ett konstruktivt syfte. Och Jesus varnar för syndens konsekvenser, vilket också kan uppfattas som straff. Men då rör det sig snarar om att ”synden straffar sig själv” än om att Gud straffar.

      Låt gå för att Gud är både lamm och lejon. Men i så fall ett modigt lejon som försvarar lamm från vargar, inte ett blodtörstigt lejon som river lamm.

  5. Just ordet ”försoningsoffer” finns inte i Romarbrevet. Det har tillagts av Statens ”Normalupplaga” för skolan 1888. I 1541 står Nådastool.

    Och Romarbrevet talar i stället just om hilasterion; ”försonings”ställe, alltså Arken, Guds Tron, i Templets Allra Heligaste på Yom Kippur; Försoningsdagen.

  6. Nådhastool skall det vara om jag skriver av rätt ;=)

  7. Spännande!
    Offer för Guds skull är väl en kvarleva av potensguden, vad Zizek skulle säga härskarguden. En gud som sänder krafter när vi ber riktigt innerligt, rättar till saker och ting.
    Det är denna potensgud som frestar delar av kyrkan, ifall jag läser Zizek rätt, att gå över i fetischism och magi.

    Istället för att bygga gemenskap för revolution så laddas batterierna för nästa arbetsvecka. Kraft förs över från potensguden till kapitalism, profit och lönearbete genom magiska tekniker som tonfall, upprepningar, melankoliska sånger.
    Hmm


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: