Skrivet av: Fredrik | 26 oktober 2009

Debattnivån

Är det fler än jag som tycker att det här börjar kännas parodiskt? Det finns ju annat vi skulle kunna prata om. Bibelsyn och bibeltolkning. Äktenskapsteologi. Kärlek. Sexualitet. Ekumenik. Hur vi lever tillsammans i kyrkan med olika åsikter. För att bara nämna några saker som har med den aktuella debatten att göra.

Jag tror det är möjligt att använda bloggosfären till att föra konstruktiva samtal. Om du tror det också, får du hemskt gärna föreslå samtalsämnen eller frågeställningar som har med äktenskapsdebatten i Svenska kyrkan att göra. Vad tycker du att vi behöver bearbeta och samtala om?


Svar

  1. Jag känner mig lite skraj om det är så att äktenskapsfrågan skall ut i församlingarna tänker på Missionskyrkan där jag rör mig mest just nu. Jag är inte rädd för ämnet för jag tror det är nödvändigt att talas om men när jag ser ”hur” det pratas om och hur det blir både parodiskt och respektlöst blir jag bekymrad och arg. Om det sen kommer till ett beslut i de olika församlingarna då undrar jag vad församlingsmedlemmarna kommer att grunda det på och vad dom har för kunskap i hbt-frågan alls. Jag är rädd för att beslut kan grundas i fördomar och okunskap. I övrigt tycker jag inte om att pratas om som en fråga men hittar själv inget bättre ord just nu… den här frågan ÄR människor.
    Tack.

    • Ja, den här frågan ÄR människor. Det behöver påpekas gång på gång. För oss som är hetero är det så lätt att distansera sig och prata teoretiskt. Så fortsätt påminna.

  2. Ja, men. Om det nu ändå är så att människor inte är de här goda samtalarna som Riddarna av Det Goda Samtalet vill att de ska vara, utan faktiskt en förfärande blandning av egoism och illvilja och hoppfullhet och högmod och dumhet och altruism? Ska vi då erkänna detta faktum eller ska vi omforma det till en vacker predikan på den lagom långa tiden 12 minuter som lägger sig mjukt tillrätta i våra magar, ungefär som en bok av Annika Borg? Eller ska vi prata om det?


Lämna en kommentar

Kategorier